“Dat is allemaal wel leuk hoor, dat positieve gedenk”. “Maar  dingen gebeuren nu eenmaal”. “Het is niet mogelijk om met een vleugje Zen en wat positief gepraat je financiële positie om te draaien”.  Deze opmerkingen heb ik wel eens gehoord als ik met mijn optimisme om de hoek kwam zeilen.  Het is nog niet helemaal hip, het idee dat je zelf iets te zeggen hebt over geluk.

postDe gesprekjes die over eigen invloed op geluk gaan wekken weerstand op. Het antwoord van de toehoorder begint meestal met “Ja.. maar”.  Ik heb geleerd dat deze uitdrukking eigenlijk het best vertaald kan worden als NEE.  Ze zijn het er niet mee eens. Het is lastig en ik snap ze wel, deze mensen. Geloof me, ik heb ook wel eens gedacht “Nou als ik mijn wensenlijstje aan het Universum kan sturen, hoe komt het dan toch dat er vertraging op de levering zit?”

how-lack-of-motivation-is-killing-your-companyHet veroorzaken van geluk lijkt toch voor een deel af te hangen van hoe je over het geluk denkt. Of het aan de vallende blaadjes ligt, de volle maan, de naderende feestdagen, ik weet het niet… Het lijkt alsof mensen met de R in de maand een dosis positiviteit missen. De ene na de andere dompelt zich onder in wereldleed, treurigheid gevolgd door het posten van gelijkgestemde berichtjes en foto’s op Facebook.

Ik heb daar eens over nagedacht. Na het zoveelste kindje in Afrika met bijbehorende tekst dat rijke mensen hun geld spenderen aan dure shampoo en het zo oneerlijk verdeeld is in de wereld. Ik kijk naar het plaatje en bedenk dat als iedereen die post nou eens niet zou delen maar een enkele euro zo storten naar een goed doel naar keuze, zou dat niet veel zinvoller zijn? We lijken elkaar erop te wijzen dat het zo oneerlijk is, maar ondertussen heeft dat kindje op de foto volgens mij geen vol buikje gekregen…

Ik weet dat ik het eigenlijk moet laten en iedereen zijn ding moet laten doen. Ik deed een poging om een mede wereldburger te wijzen op het plaatsen van het plaatje en een paar dagen later volgt er gewoon weer een.. Kennelijk is er een speciale site voor dit soort visies.  De tekst “Share if you Care’ die meestal onder deze berichten staat zou je ook creatief op kunnen vatten. Begin een pop-up restaurant en doneer de opbrengst aan Afrika… Ga een sponsor actie houden… maar doe iets, in plaats van delen van krakelen.

charity-thank-youMisschien dat we dan binnenkort plaatjes als deze gaan delen.

Zo.. dat moest ik even kwijt. Ik ga nu weer terug in de Buddha stand…

 

 

 

 

Share

laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.